Behind The Scene!

20070528

Liputan Kes Mahkamah

SHAH ALAM, May 25th, 2007 (Friday)Tugasan saya hari ini ialah membuat liputan di Mahkamah Tinggi Shah Alam, berhubung kes pembunuhan warga Mongolia – Altantuya Shaariibuu.

Bukan perbicaraan pun, sekadar mendengar permohonan dari barisan pembelaan untuk mendapatkan akses kepada keterangan saksi polis bagi persediaan pihak pembelaan berhujah dalam perbicaraan nanti.

Sebenarnya sudah agak lama saya tidak membuat liputan kes mahkamah, kali terakhir, di mahkamah sama beberapa bulan lalu untuk sebutan kes pembunuhan Altantuya juga.

Tidak seperti wartawan dari akhbar, mereka memang dikhususkan menulis kes-kes mahkamah, berbanding saya dari media elektronik yang hanya ke mahkamah untuk membuat liputan kes-kes yang dirasakan menarik sahaja.

Justeru, tentu anda boleh bayangkan betapa tidak cekapnya saya dengan terma-terma dan proses-proses yang berlansung dalam kamar mahkamah itu.

Lalu ini yang berlaku ketika Hakim sedang mendengar hujah dari peguam bela Kamarul Hisham Kamaruddin;


Perbualan SMS manual ini dilakukan bertiga antara saya, wartawan sebuah akhbar tabloid dan seorang lagi wartawan media elektronik.

Bukan niat untuk menghina mahkamah tapi sekadar berbual-bual kosong atau dalam kata kasarnya mengumpat sementara menunggu peguam menggulung hujah.(02.26am)

4 comments:

Remy I. said...

layout menarik. i think sesuai kot. see, you need to get started to get going. i think skrg you akan addicted to update your blog hehee...unless you're really really really busy.

Kifli Bujang said...

you are rite, bro.

Iz said...

FIR = First information report..hehe, dah lama tak dengar term tu. last dengar masa amik criminal procedure masa degree dulu...hehehe

wahida said...

hmmm..congrates zul, tercapai cita2 u sekian lama..dari matrix than pjj than now u end up properly by tagging urself as BJ (might be..).TAHNIAH...kopi kluang secawan...!!!