Behind The Scene!

20081227

Sabar Ajelah!

Kuala Lumpur, December 27th, 2008 (Sat) -- Hari ini saya bercadang untuk melangsaikan kerja-kerja yang sepatutnya diselesaikan memandangkan saya mengambil 'time-off' sepanjang hari semalam.

Masuk ke pejabat jam 10.30 pagi, bersiap sedia ke studio untuk berita 11 pagi, menyiapkan skrip untuk rancangan bicarawara 1Konsumer, membuat kerja-kerja editorial dan pre-produksi.

Ketika sibuk menyiapkan semua tugasan itu, kami diberitahu yang Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Ja'affar, mangkat.

Bergegas kami siapkan 'breaking news' segmen.

Saya terpaksa tinggalkan dulu kerja-kerja yang sedang saya buat untuk 1Konsumer, beri tumpuan untuk menyiapkan balasungkawa Tuanku Ja'affar, suara saya digunakan untuk balasungkawa tersebut. (kenalah buat suara sedih sikit)

Arahan terbaru kami terima, semua peneraju berita dimestikan memakai baju hitam dan bersongkok berlilit reben putih bagi lelaki dan bertudung putih bagi perempuan.

Ini masalah besar, bukan nak burukkan organisasi sendiri, tapi maaf cakap kami memang sengkek, dalam wardrobe hanya ada seunit songkok, kot hitam dan tie hitam pun tak ada, jauh sekali nak cari tudung.

Mahu tak mahu, saya terpaksa on-air dengan pakaian berkabung seperti itu -- jalan selamat untuk waktu ini saya arahkan pembantu wardrobe lilitkan songkok itu dengan kertas putih dan stapler-kan ia, haha kelakarkan? sementara mereka pergi mencari pakaian dan aksesori yang lebih sesuai.



20081218

Dulu, Kini dan Selamanya!


Kuala Lumpur, December 15th, 2008 (Mon) -- Bagi generasi baru baragkali tidak begitu mengingati wajah tokoh yang bergambar bersama saya ini, namun bagi mereka yang membesar dengan tv hitam-putih yang siarannya hanya bermula jam 4 petang pasti masih boleh mengingati beliau.

Beliau ialah Hajah Salasiah Zakaria pembaca berita RTM sekitar tahun-tahun 80-an (seingat saya) beliau paling polular ketika itu.

Ketika saya mula-mula menyertai bilik berita RTM pada 2000, saya agak kaget melihat wajah-wajah yang saya pernah kenal hanya melalui kaca tv sewaktu kecil.

Sesuatu yang tidak pernah disangka, iaitu bekerja satu pejabat dengan mereka.

Selain Kak Sal (panggilan untuk Hajah Salasiah Zakaria), saya juga sempat bertugas bersama Kamarudin Ahmad dan Harjit Singh Hullon, malah meja saya bersebelahan dengan Harjit.

Tadi, saya singgah ke bilik berita RTM --jumpa rakan-rakan lama, termasuk Kak Sal, sempat bertukar-tukar cerita dan perkembangan semasa, Kak Sal masih sama, mesra seperti dulu -- banyak ilmu kewartawanan boleh diperlolehi dari Kak Sal.

20081217

Hari Ini Dalam Sejarah

Kuala Lumpur, December 16th, 2008 (Tue) -- Banyak benda berlaku hari ini yang mencipta sejarah tersendiri dalam hidup saya;

a) Sudah puas mengacarakan rancangan remaja sejak umur 19 tahun, kemudian beralih ke program yang lebih dewasa hinggalah sekarang membaca berita -- namun, hari ini dalam sejarah saya mengendalikan sebuah rancangan penyampaian anugerah (berbentuk hiburan tv), fuh! rasa janggal pun ada! tapi I alhamdulillah semua lancar.

b) Pertama kali saya memberanikan diri memakai pakaian yang sangat terang lagi menyilaukan mata -- anda perlu memakai cermin mata gelap untuk melihat gambar di bawah ini.


c) Sebelum ini, belum pernah ada artis atau mana-mana orang yang ingin meminjam baru yang sedang saya pakai, semata-mata untuk bergambar.


Noh (Hujan): Bro, cool-lah (baju)


Saya: Hanya orang yang berani je sanggup pakai.


Noh: Pinjam kejap, nak cuba... ambil gambar...!


Noh: Mana dapat baju ni?


Saya: Lord's Taylor taja gua sekarang (spontan berbahasa slanga anak muda 'rock')


Noh: Gua pun tengah cari sponsor, ada nombor?


p/s: mohon perhatian, saya bukan Rainger!-- tapi, show they all best beb!

20081213

Patik Hamba Tua (Kutuk)!

Klang, December 11th, 2008 (Tue) -- Ada yang kata bahasa Melayu ini kaya, namun tidak kurang juga yang menyatakan bahasa Melayu ini mandul dan lemah.

Meskipun begitu, bahasa Melayu ada banyak larasnya, ada laras ekonomi, laras undang-undang, laras perubatan, laras istana(diRaja) dan sebagainya.

Antara perkataan-perkataan yang sering kita dengar untuk laras istana seperti, patik, beta, bersemayam, beradu, bertitah dan sebagainya, namun, hari ini saya belajar istilah baru yang memang tidak pernah saya dengar sebelum ini -- iaitu "patik hamba tua".

Perlukah kita menyebut kata sifat seperti tua, muda, kacak, jelita dan sebagainya?

Senyum sinis saya mendengar kata-kata itu diungkap oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim sewaktu membacakan ucapan sembah tahniah dan taat setia sempena Majlis Istiadat Pengurniaan Darjah dan Bintang Kebesaran Selangor Menyambut Ulang Tahun Hari Keputeraan yang Ke-63 Sultan Sharafuddin Idris Shah.






Seperti biasa, saya dan krew membuat liputan langsung untuk acara penuh istiadat itu.

20081211

Oh My Lord!

Kuala Lumpur, December 10th, 2008 (Wed) -- Menyedari yang media mampu memainkan peranan penting dalam pemasaran sesuatu jenama -- maka kami dipilih untuk melaksanakan tugas itu.


Situasi menang-menang, terima kasih Lord's Taylor kerana menaja wardrobe kami.

Amacam? ok tak outfit ni?

20081206

Bicarawara=talkshow!


Kuala Lumpur, Dec 6th, 2008 (Sat) -- Sudah agak lama saya tidak kendalikan rancangan bicarawara (talkshow) sendiri, kali pertama saya mempunyai talkshow sendiri sekitar tahun 1997, rancangan Prisma terbitan RTM, pada waktu itu saya menggantikan Rosyam Nor dan Marlia Musa.

Itu antara rancangan yang paling saya suka, kerana penerbitnya memberi sepenuh kebebasan untuk saya kendalikan rancangan itu, daripada pemilihan topik hingga mengundang ahli panel dan ia satu-satunya talkshow remaja pada waktu itu.

Terakhir kali saya mengendalikan rancangan talkshow ialah pada November 2002, rancangan 30 Minit juga terbitan RTM dikendalikan bersama Norsyikin Abdul Rahman. Rancangan ini lebih ilmiah dan memfokuskan kepada isu semasa dalam dan luar negara.






Terbaru saya diberi tanggunjawab mengendalikan sebuah rancangan kepenggunaan berbentuk talkshow terbitan Bernama-TV, meskipun dipanggil untuk mengendalikan rancangan itu untuk sementara -- menggantikan peneraju asalnya yang pergi menunaikan ibadah haji, namun saya tetap teruja.

Rancangan 1Konsumer di saluran Astro502, disiarkan secara langsung setiap Ahad, 9 malam.
Setidak-tidaknya boleh kembali mengasah skill yang sudah lama tidak digunakan hahaha!

p/s: gambar pada tahun 2002, masa tu muda lagi, masih kurus heheh!

20081130

Edisi Lompat!

Petaling Jaya, November 30th, 2008 (Sun) -- Orang selalu kata, wartawan atau peneraju berita (newsanchor) mesti seorang yang serius, bercakap hal-hal penting, soal ekonomi dan negara -- pendek kata, seseorang yang membosankan.

Tapi percayalah, itu bidang profesional yang diceburi dan ia memerlukan seseorang itu menguasai beberapa perkara dan isu-isu semasa yang jelasnya kelihatan agak serius, namun, ia bukan alasan untuk seseorang itu menjadi 'bosan'.

Pernah seorang kenalan berkata pada saya,

"Tak sangka kamu ni kepala gila, kelakar juga, selalu tengok dalam tv serius je."

"Kelakar ke? adalah sikit, dulu ingat nak pergi audition Raja Lawak, rupanya salah tempat, audition baca berita, habis tu dah dapat, ambil je lah!" jawab saya ringas dengan muka yang toya.

Eksklusif di Behind The Scene! -- gambar-gambar gila yang tidak pernah muncul di mana-mana.

p/s: Demi menjaga privasi individu tertentu, gambar-gambar ini perlu ditanda.

20081125

Bloopers!

Kuala Lumpur, November 24th, 2008 (Mon) -- Pernahkah anda dengar atau terbaca di mana-mana tentang sesuatu yang boleh membuatkan anda tergelak tanpa disekat-sekat, dan ia berulang setiap kali anda membaca atau mendengarnya.

Itu yang berlaku pada saya hari ini.

Saya tergelak sewaktu sedang keudara gara-gara membaca nama orang yang boleh membuatkan saya pecah perut.

Saya sudah tahu, nama dia memang pelik, dan saya minta jasa baik rakan-rakan di galeri studio agar jangan sesiapa pun tergelak atau bersuara ketika saya menyebut nama itu.

Semua akur pada mulanya, namun sebaik saya menyebut nama Speaker Parlimen Thailand, Chai Chidchod -- semua orang gelak! saya apa lagi...turut tergelak. (yah! sangat tidak profesional) tapi tidak boleh nak kawal lagi dah.

Sebelum ini, saya amat berbangga dengan kemampuan saya mengawal emosi sedemikian ketika on-air, tapi apa yang merasuk saya tadi -- sesuatu yang sukar dijelaskan. hahah

Beberapa minggu lalu, insiden sama berlaku -- tapi ia tidak menimpa saya, ia berlaku pada seorang rakan apabila menyebut seseorang yang bernama Al-Bahlul.

p/s: Kenapalah mak-bapak depa ni kasi nama yang pelik-pelik, kesian kat kami yang nak menyebutnya.

20081122

Pencuri! Pencuri! Tolong!

video


Petaling Jaya, November 22nd, 2008 ( Fri) -- Macam-macam tektik dan teknik dilakukan untuk mencuri hasil usaha orang lain.

Kebelakangan ini, kita dengar bermacam perkara membabitkan kes penipuan, malah terjadi kepada orang-orang yang saya kenal, maka berhati-hatilah selalu.

20081120

YB: Yang Boroi!


Kuala Lumpur, November 20th, 2008 (Thu) -- Ketua Editor Tugasan (Chief Assignment Editor) hubungi saya, katanya Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (TKSU KPDNHEP) mahu jumpa, ada mesyuarat, 10 pagi ini di Parlimen.
Aduh! kenapalah tiba-tiba nak bermesyuarat? di Bangunan Parlimen pula? Sudah bertahun saya tidak ke sana, silap hari bulan boleh sesat di dalam bangunan itu.

Semua orang tahu, Parlimen -- tempat di mana undang-undang dan perlembagaan negara di gubal, harus diingat ia bukan tempat ahli parlimen bergaduh seperti yang sering anda lihat di kaca tv.

Dulu, masa mula-mula buat reporting -- Dewan Rakyat dan Dewan Negara antara tempat medan untuk belajar buat story.


Di sinilah saya mula belajar tentang prosedur sistem perlembagaan negara, tentang rang undang-undang, tentang bacaan rang kali pertama, tentang usul perlembagaan, tentang semakan akta sedia ada dan sebagainya.

Di sinilah juga, tempat kita berkenal-mesra dengan ahli-ahli Yang Berhormat, (mesra sangat atau sekadar suam-suam kuku atau sekadar mesra untuk memenuhi agenda pribadi -- ia sangat tergantung kepada diri masing-masing.)

Saya masih ingat, hari pertama jejak kaki dalam Dewan Rakyat, tiada seorang pun senior yang nasihatkan saya kena tunduk tanda hormat setiap kali masuk atau keluar dewan.

Lalu, sayapun masuk dan berlagak seperti biasa, lalu duduk, namun saya perhatikan semua orang lain yang masuk tunduk macam orang Jepun, terus terdetik dalam hati 'alamak matilah... aku tak tunduk pun, agak-agak kena halau ke nanti? berdebar-debar rasanya.'

Setengah jam duduk di dalam dewan, haram... satu perkarapun saya tidak faham apa yang YB-YB ini merapukan.

Masuk tiga empat hari... emm kacang saja buat story parlimen, tutup matapun boleh buat. (haha memanglah tutup mata, sebab mengantuk...tapi jangan tutup telinga, takut ada isu hangat nanti terlepas.)

Seperti biasa, habis sesi perbahasan, kami para wartawan akan menunggu di lobi, berebut-rebut macam ikan bila diberi makan -- mencari para YB untuk ditemubual berhubung jawapan yang diberi dalam sesi perbahasan dan sebagainya.

Di sini jugalah, kita dapat melihat pelbagai gelagat para YB, tidak kira yang bergelar Pak Menteri atau MP Pembangkang, ada yang suka bergayut telefon macam orang yang ala-ala bercinta -- (Maaf YB Datuk mengumpat sikit -- anda tahu siapa anda.)

Ada yang suka berseloroh dengan nada suara yang cukup tinggi di lobi parlimen dan ada juga yang suka berlakon -- dalam dewan bukan main bertegang leher, luar dewan berpeluk-tampar.

p/s: Di sini juga saya rapat dengan Azrinaz Mazhar Hakim

20081119

Cubaan...Cubaan...123!

video

Petaling Jaya, November 19th, 2008 (Wed) -- Saya tidak pernah memuat-naik (upload lah tu!) sebarang video ke dalam blog ini, ini hanyalah percubaan pertama saya, malah video yang saya muat-naik ini juga cukup terkesan dan mendebarkan.

20081116

Langkawi, Lagenda atau Permata?



Pantai Chenang, Langkawi, May 2008 -- Kali terakhir saya explore pulau penuh lagenda ini pada 2003 kerana pada waktu itu saya bertugas dengan sebuah stesyen TV kerajaan.

Seluruh pelusuk Langkawi saya jelajah, cari bahan berita dan menulis dokumentari mengenai kerja-kerja pembinaan kereta kabel di sini.

Selapas 5 tahun saya tinggalkan pulau asal Mahsuri, saya kembali dan susuri semula semua laluan yang pernah saya pergi dulu.

Banyak yang sudah berubah! -- ada yang sudah berubah ke arah lebih baik, namun saya dapat lihat lebih banyak kesuraman di sini.

Memang, Langkawi kini ada jeti baru lebih selesa (ada Starbuck lagi), ada kereta kabel, dah ada panggung wayang juga, dan jalanraya lebih luas, lebih lurus menghubungkan Kuah dan Padang Mat Sirat (yang disifatkan orang tempatan sebagai Lebuhraya)...,
Tapi, apa yang saya lihat di Pantai Chenang makin suram, chalet, hotel dan resort macam tidak terjaga (barangkali kurang dana akibat kurang pengunjung), Pekan Kuah seolah tiada tarikan, Porto Malai bagaikan rumah berhantu di funfair pada tahun-tahun lewat 80-an.

Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi

Panggung wayang yang sunyi tanpa pengunjung

Jeti Kuah yang baru


Bot ke Langkawi



Lokasi filem Hollywood Anna and The King, ia wajar dipelihara sebagai sebahagian lokasi pelancongan, premis tradisional ini dibina sebagai Istana Raja Thailand (Chow Yun Fatt) dalam filem tersebut. Namun, apa yang tinggal hanya 'istana' kosong, ditinggalkan usang, semak dan dibarikan reput.

Sejak Tun Dr. Mahathir 'meninggalkan' kerajaan dan Langkawi yang sentiasa menjadi buah hati kepada Dr. Mahathir turut tertinggal.

Wakil-wakil media arus perdana yang sebelum ini mempunyai pejabatnya di Langkawi turut ditutup kerana kita percaya Langkawi tiada 'news value' lagi.

Ke mana hala tuju Langkawi selepas ini? masih belum selesaikah sumpahan Mahsuri?

Sebaik kerajaan PAS mengambil alih pemerintahan Kedah, jolokan Langkawi Pulau Lagenda ditukar ke Langkawi Permata Kedah.



Lebih banyak pilihan perjalanan untuk ke Langkawi selain Penerbangan Malaysia dan AirAsia, kini Firefly juga terbang ke sana.

20081108

Standby Anchor...! and Cue!

Kuala Lumpur, November 8th, 2008 (Sat) -- Ramai orang bertanya saya, macam mana pembaca-pembaca berita boleh membaca dengan lancar tanpa melihat kertas? Adakah mereka menghafal semua berita-berita tersebut? Atau adakah kaedah lain?
Untuk segala pertanyaan seperti itu, saya sertakan gambar dibawah.




Untuk makluman, kertas atau 'hard copy' juga adalah penting sekiranya berlaku sesuatu yang tidak diingin kepada sistem 'tele-prompter' tersebut.


Perkataan-perkataan pada 'tele-prompter' itu dikawal oleh penyampai sendiri dengan menggunakan padel -- seakan padel minyak kereta.


Padel kawalan itu hanya ada satu sahaja, jadi sekiranya ada dua penyampai mereka perlu berkongsi padel atau seorang penyampai yang sudah biasa dan memahami rentak bacaan rakannya mengambil tanggungjawab mengawal padel tersebut bagi keseluruhan program.


Faham-faham sajalah kalau sudah benda berkongsi, pasti ada harinya yang akan berlaku salah faham... sama macam dengan orang bermadu (aik! maaf sudah keluar topik).


Kembali kepada cerita padel; ada berlaku beberapa peristiwa, seperti rakan penyampai terlupa nak tekan padel bila tiba giliran rakannya membaca, berlaku juga apabila dia tertekan terlalu laju hinggakan rakannya yang sedang membaca itu hilang fokus, haha itu semua pengalaman, hanya pengalaman membezakan penyampai-penyampai baru dan lama.


Hanya penyampai yang berpengalaman mampu menghadapi sebarang kemungkinan dengan wajah yang 'cool' dan 'slumber' -- tentu sekali penonton tidak tahu bertapa gejolaknya rasa di dalam hati. :)

20081105

Maaf, Makcik Sungai Isap!

SUNGAI ISAP, KUANTAN, October 25th, 2008 (Sat) -- Hari ini Rumah Terbuka Malaysia sempena Aidilfitri diadakan di sini.


Seperti biasa 'short notice'! -- Penerbit hubungi saya dan minta pergi ke Kuantan, kelam-kabut cari baju melayu.


Sebaik tiba di sini 1 tengahari, orang mulai ramai, dan acara hampir bermula. Kami cuma ada masa tidak sampai sejam untuk memasang semua perkakasan siaran luar.




Sementara krew memasang semua peralatan, saya salin baju dalam OB Van dan bersiap untuk 'go on live', memang tidak susah pun nak buat siaran langsung macam ini, tapi perlu faham subjek yang ingin diperkatakan nanti dan menghafal nama tempat, nama-nama orang penting dan sebagainya.




Ketika hampir semua bersedia untuk bersiaran langsung, tiba-tiba ramai pula orang ramai melintas depan saya yang sedang menghadap kamera, FM pula pada waktu itu sedang sibuk dengan hal lain, tinggal beberapa saat sahaja lagi.


"Woi jangan lintas depan kamera boleh tak? FM mana?" jerat saya sekuat hati di tengah-tengah orang ramai.


"Makcik nak tumpang lalu kejap je." Jawab seorang wanita warga emas (sangat tua) yang ketika itu sedang melintas di depan saya.


Bukan niat saya untuk marahkan makcik itu sebenarnya saya hanya nak tegur FM agar menghalang orang dari melintas di hadapan kamera, dan saya tidak sangka pula makcik itu akan melintas di saat kami akan bersiaran langsung.


Ya Allah! rasa bersalah sangat, mesti makcik itu kecil hati. Saya mohon maaf sangat!


Suasana masa itu panas terik, baju jangan cakaplah -- basah lencun.




Ada pula tetamu yang hadir di majlis itu mahu bergambar, layankan sajalah.




OB van = Outsite Broadcast van (siaran luar)
FM= Floor Manager

20081001

Salam Lebaran 2008


Salam lebaran untuk semua, moga lebaran yang berkat dan disambut meriah oleh anda sekeluarga! Saya ambil kesempatan ini untuk memohon maaf kepada SEMUA orang, atas SEGALA kesilapan dan kesalahan.


*SEMUA= termasuk artis (dalam atau luar negara), menteri (dalam atau luar negara) pihak polis, pegawai khidmat pelanggan Honda, bos tempat saya bekerja dan sesiapa yang saya tidak kenal.


*SEGALA= terumpat, terjeling, terbenci tak tentu pasal, dengki, cemburu dan lain-lain.

20080930

Orang Highway!



Seafeild USJ, September 30th, 2008 -- (Tue) Tugasan saya kali ini ialah membuat liputan trafik sempena cuti perayaan Aidilfitri. Sudah empat hari saya berkampung di Pusat Kawalan Trafik PLUS Wilayah Tengah dekat sini dan memantau 34 kamera litar tertutup (CCTV) yang dipasang di sepanjang lebuhraya Utara-Selatan dari Skudai, Johor ke Bukit Kayu Hitam di Kedah.

Naik pening kepala saya melihat 34 CCTV selama 12 jam tanpa henti, dan setiap jam saya perlu membuat crossover (lintas langsung) untuk hebahan orang ramai.

Tapi menarik juga bertugas di sini, kerana kita menjadi penghubung kepada orang ramai yang ingin mengetahui keadaan semasa lebuhraya sebelum mereka memulakan pergerakkan untuk pulang ke kampung halaman masing-masing.

Selain itu, sepanjang 12 jam bertugas memantau trafik di sini, macam-macam hal dapat saya lihat, ada yang menghubungi PLUS kerana kereta kehabisan petrol, tayar pancit, tertinggal beg duit di kawasan Rehat dan Rawat, tertinggal anak di kawasan rehat pun ada -- kalau laporan kenderaan rosak jangan cakaplah, hampir setiap minit.

Namun, antara pengalaman yang cukup menarik apabila dapat menyaksikan sendiri beberapa kemalangan berlaku betul-betul di hadapan CCTV yang dipasang. (Seolah-olah berlaku depan matalah.)

Menyedihkan semalam, apabila kemalangan berlaku membabitkan seorang penunggang motosikal, lelaki Melayu menjelangnya waktu berbuka puasa, dia meninggal di tempat kejadian, emmm:(

Sepanjang 4 hari membuat laporan di sini, saya sudah faham dan arif sangat tugas mereka di sini.

Selamat hari raya kepada semua kakitangan PLUS Expressway Berhad yang bertungkus-lumus bertugas pada hari raya bagi memastikan perjalanan anda selamat dan selesa.
Ketua Pegawai Operasi dan Teknikal COO/CTO bersama krew
Makanan berbuka puasa yang disediakan PLUS
(sure sedih mak I kalau dia tahu apa I makan untuk berbuka! Provided she know how to open and read my blog lah kan! hehe.)
Buka puasa ala kadar di luar Bilik Kawalan Trafik Wilayah Tengah

20080928

Akhirnya!


Petaling Jaya, September 26th, 2008 (Fri) – Hari ini bersamaan dengan 26 Ramadhan, akhirnya saya berjaya menjejakkan kaki ke salah satu Pasar Ramadhan berhampiran rumah.

Ya! Sungguh! Ke Pasar Ramadhanlah adalah perkara yang cuba saya elak, atas beberapa sebab – tidak suka tempat sesak, takut nanti baju bau asap dan takut terbeli makanan berlebihan – rambang mata.

Hari ini, ketika dalam perjalanan ke tempat kerja saya singgah ke Pasar Ramadhan Sungai Penchala, kenapa hari ini? Saya tiada jawapan untuk itu, tiba-tiba rasa semacam mahu pergi dan beli sendiri makanan untuk berbuka.

Saya beli epok-epok inti sardin, popiah goreng dan nasi goreng ayam. Habis RM8.

Di pejabat, makan bersama beberapa rakan sekerja lain, macam kenduri pula.


*ikut fahaman saya; dalam dialek Johor epok-epok ialah karipap. Gambar oleh Static.flickr.

20080922

Sahur Di Mana?


Kuala Lumpur, September 22nd, 2008 (Mon) -- Keluar minum (ala-ala bersahur) dengan beberapa orang teman di lobi sebuah hotel lima bintang, dekat sini.


Barangkali sudah menjadi sifat seorang wartawan, mata sentiasa melingas memerhatikan gelagat orang dan persekitaran.


Orang keluar masuk di coffee house tersebut, ada yang berpakaian seksi, bersolek tebal, ada yang hanya berpelekat, mungkin baru pulang dari tarawih.


Tiba-tiba, kelibat seorang personaliti tv menjengah, bersama teman lelakinya dan kedua orang tua lelaki tersebut. (masih diperingkat suai-kenal dan mengenali hati budi masaing-masing -- seperti yang diberitahu kepada media).


Di belakang saya, seorang lelaki bergelar Datuk bersama rakan, saya percaya dia seorang VIP kerana mengiringinya tiga orang pengawal peribadi.


Datuk yang berwajah Melayu, bertutur dalam bahasa Melayu dan menyebut tentang mahu bersahur -- jadi saya mengecap dia sebagai seorang Islam, sedang asyik menghirup 'ribena'.


Tidak lama selepas itu, terdengar gelas pecah, rupa-rupanya lelaki bergelar Datuk itu sedang 'cheers' hingga pecah gelas, hebat orang sekarang bersahur!

Hikmah!


Kuala Lumpur, September 21st, 2008 (Sun) -- Seperti biasa, hari orang bercuti saya bekerja. Hari ini saya kerja siang, tamat shift 5.30 petang.


Sebenarnya saya ada janji dengan seorang rakan penerbit -- sejak minggu lepas program diatur untuk ke majlis berbuka puasa jemputan sebuah syarikat pengeluar kereta ternama antarabangsa.


Bila tiba waktunya, dia hubungi saya beritahu yang dia tidak jadi pergi, geramnya kerana menyusahkan saya menukar shift bekerja semata-mata untuk memenuhi undangan tersebut, dalam masa sama menolak banyak pelawaan lain.


Dengan hati yang kurang senang, saya ambil keputusan untuk pulang sahaja ke rumah.


Sedang saya bersiap untuk pulang ke rumah... satu panggilan dari nombor yang sangat asing.


Anda percaya dengan hikmah, gerak hati, jalan dipermudah Allah?


Barangkali itu yang sedang berlaku, sedang saya tiada arah dan tiada teman untuk berbuka puasa, panggilan telefon itu sebenarnya membawa saya menjadi penyelamat kepada seseorang yang amat dalam kesusahan.


Teman yang amat mesra dengan saya ini memerlukan bantuan dari ancaman dan tekanan luar biasa yang sedang dia hadapi, (macam dalam drama pula).


Saya perlu 'sembunyikan' dia yang sedang dalam trauma, tapi itu masalah dia, tidak perlulah saya perincikan masalah dia, dan saya hanya digerakkan Allah untuk menolong 'selamatkan' dia pada ketika itu.


Jadi, saya belajar sesuatu hari ini, setiap yang terjadi ada hikmah dari Allah, dan mungkin kesulitan yang kita hadapi sebenarnya untuk mempermudahkan urusan orang lain.


Akhirnya, saya berbukalah dengan teman saya ini yang sudah beberapa minggu tidak muncul di pejabat, (setidak-tidaknya masih mengikut perancangan asal -- berbuka di hotel mewah walaupun room-service.)

20080919

Cuti Raya!

Petaling Jaya, September 19th, 2008 (Fri) -- Dua tahun berturut-turut sebelum ini saya dapat bercuti pada hari raya Aidilfitri, alasannya saya sudah cukup senior untuk bertugas pada hari lebaran dan lebih-lebih lagi ramai petugas-petugas baru.

Tapi, pada tahun ini, saya dengan relahati menyerahkan keputusan sama ada membenarkan saya bercuti atau tidak kepada pihak pengurusan -- biar mereka tentukan.

Dan keputusannya; mereka mahu saya bertugas hingga hari raya ke-4 selepas itu baru dapat bercuti selama seminggu.

Alah bisa tegal biasa!

Buat mak, dari jauh kupohon ampun.

Buat abang-abang dan kakak-kakak, nanti kita beraya bersama-sama kemudian.

Buat adik-adik wartawan baru di pejabat, inilah masanya untuk mengutip pengalaman beraya di tempat kerja (kita raya sama-sama ye!)

Buat kawan-kawan lain dan rakan-rakan blogger, kalau nak hantar kuih raya tu dialu-alukan :)


Salam lebaran dan kemaafan jua dipinta dari semua.

20080915

Bila Pakcik ISA Bertindak!

Petaling Jaya, September 15, 2008 (TUE) -- Dua tiga hari ini hampir semua orang bercakap mengenai Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang jarang-jarang sekali digunakan.


Mangsa terbaru, seorang pemimpin politik yang juga exco kerajaan negeri, seorang editor blog dan seorang wartawan (walaupun hanya ditahan tidak lebih 24 jam).


Apa yang bakal saya lahirkan di sini, dalam bentuk pandangan peribadi, barangkali akan menjadikan saya tidak popular (popular ke?) bagaimanapun ia bukan berbentuk penulisan kepartian atau berbaur politik -- jauh sekali.


Tetapi sebagai salah seorang pemain dalam dunia kewartawanan saya rasa terpanggil untuk menulis sesuatu.


Pernahkah anda dengar tentang 'self-cencorship'? Saya cukup percaya pada istilah 'self-cencorship' itu, kerana pada saya itulah tanggunjawab sosial yang perlu saya pikul untuk memastikan ketenteraman semua pihak.


Apabila saya menulis sesuatu laporan yang menyentuh soal sensitiviti perkauman, gender, sosial dan budaya pasti saya menanya pada diri sendiri, adakah ia bakal menyinggung perasaan orang lain? adakah ia akan mencetuskan rasa tidak senang di kalangan masyarakat?.


Justeru, saya mengelak dari menggunakan perkataan-perkataan yang boleh mencetus rasa tidak senang itu.


Betul! tugas wartawan melapor, tapi berdosakah sebagai wartawan jika kita tidak melaporkan sesuatu yang kita sudah tahu buruk-akibatnya? saya tidak menipu fakta, hanya tidak melaporkan sepenuhnya sahaja.


Sekadar contoh; satu kejadian pergaduhan yang tercetus antara lima lelaki Cina dengan seorang lelaki Melayu gara-gara teman wanita lelaki Melayu itu diganggu oleh salah seorang kumpulan lelaki Cina terbabit, mengakibatkan lelaki Melayu itu terbunuh.


Dalam kes ini, saya TIDAK akan menulis apakah bangsa lima lelaki yang memukul sampai mati lelaki Melayu itu, cukup sekadar saya katakan "Sekumpulan lima lelaki menyerang seorang pelajar hingga mati dalam satu pergaduhan..."


Ini kerana saya percaya, jika saya tulis apakah bangsa lima lelaki terbabit ia akan menerbitkan rasa tidak puas hati di kalangan orang Melayu. Mana boleh lima Cina lawan satu Melayu? Sudahlah Cina itu yang menggangu gadis Melayu terbabit? tanpa sedar ia menimbulkan 'racial-tension'.


Berbalik kepada soal terkini dalam negara, saya tidak salahkan wartawan Sin Chew Daily itu kerana dia melapor apa yang benar, tapi dalam diri perlu ada semangat nasionalism dan 'self-cencorship' yang saya katakan.


Barangkali ini antara ilmu yang saya peroleh dari Allahyarham Tan Sri A. Samad Ismail menerusi beberapa siri bengkel kewartawanan dengan beliau yang saya hadiri.


Al-Fatihah Pak Samad.

20080910

Buka Di Mana Hari Ini?

Gambar hiasan

Petaling Jaya, September 10th, 2008 (Wed) - Diam tak diam, sudah 10 hari umat Islam di negara ini berpuasa -- selamat berpuasa kepada semua dan sama-samalah kita menghayati Ramadhan al-Mubarak ini.

Kalau mengikut jadual tugasan sepanjang September/Ramadhan, 22 hari saya akan berbuka puasa di pejabat kerana tuntutan tugas.

Memang kelam-kabut kalau berbuka puasa di pejabat.


7.20pm berbuka dengan kurma dan sedikit makanan, tergesa-gesa pula untuk bersolat, 7.45pm mesti masuk ke bilik make-up, 7.55pm sudah bersiap sedia di dalam studio. (10 minit nak pakai baju, make-up, blow rambut semua, mana sempat!)


Gambar hiasan


Bagus juga, setidak-tidaknya dapatlah saya mengawal makan, tidaklah terlebih makan waktu berbuka.
Ini secara tidak langsung menjawab kepada segala persoalan mengapa saya terpaksa menolak undangan majlis berbuka puasa samaada dari pihak korporat, keluarga dan rakan-rakan. Maaf ya!
Memang seronok kalau dapat berbuka puasa beramai-ramai dengan rakan-rakan baik, keluarga dan sebagainya, dapat makan di luar, berkumpul dan berbual-bual, tapi nak buat macam mana...