Behind The Scene!

20090211

Kamu-Think!


"Saya telah dicampakkan dengan kuat ke atas lantai simen dan mereka telah menekan belakang leher saya dengan lutut mereka sehinggalah saya merasa kesakitan yang amat sangat. Bahagian kiri pipi saya juga telah ditekan ke atas lantai simen yang kotor. Saya kemudiannya telah ditarik ke atas dan ditolak dengan kasar ke dewan solat sambil tangan bergari. Tulang rusuk kanan saya telah ditolak dengan kuat ke atas lantai sehingga saya berasa sukar untuk bernafas dan ketika itu juga pipi saya berada di atas lantai. Kemudian, saya telah diarahkan untuk bangun dari gari ditukar daripada belakang ke hadapan. Saya telah diarah untuk duduk bersilang kaki menghadap dinding dan kepala saya telah dihantukkan ke dinding."


--Kenyataan Mat Sah Mohammed Satray (Tahanan ISA sejak April 2002)

Pernyataan itu saya petik dari sebuah buku kecil yang diterbitkan Islamic Human Rights Commissin, saya jumpa di atas meja di pejabat yang sarat dengan fail dan buku itu.

Sudah lama buku itu berada dalam simpanan saya, namun baru pagi ini saya berpeluang menyelaknya.

Buku yang menceritakan tentang kehidupan seorang tahanan ISA kerana dianggap terlibat dengan pergerakkan Jemaah Islamiah (JI) dan bagaimana seksaan fizikal yang dilakukan kepadanya oleh pegawai penjara.

Ramai antara kita tidak pernah ke penjara, apatah lagi ke pusat tahanan ISA di Kamunting, Perak, ini gambaran di dalam Pusat Tahanan ISA Kamunting seperti yang diceritakan oleh isteri Mat Sah Mohammed Satry, Norlaila Othman dan peguamnya serta Human Rights Watch )HRW);

Tidak ada mana-mana kumpulan hak asasi manusia di Malaysia mahupun di peringkat antarabangsa dibenarkan melawat tempat tahanan, namun mengikut laporan HRW, tahanan biasanya ditempatkan di bangunan blok asrama yang mempunyai bilik yang dikelilingi oleh kawasan berumput.

Mereka hanya dibenarkan untuk bergerak di kawasan yang ditetapkan sahaja.

Tahanan yang disabitkan dengan kesalahan yang sama, ditempatkan dalam blok yang sama.

Mat Sah ditempatkan bersama 6-7 orang tahanan lain untuk tempoh empat tahun (sehingga tempoh laporan ini dikeluarkan pada 2007). Setiap tahanan diberi satu katil kayu serta bantal dan sebuah tilam setebal satu inci.

Tidak ada tingkap atau pun lampu di dalam blok dan pintu dikunci daripada luar.

Pada 2003, tahanan mendapat kemudahan yang amat terbatas seperti suratkhabar dan buku.

Mereka dibenar untuk berjumpa anggota keluarga seminggu sekali untuk tempoh 30 minit dengan tidak melebihi 2 pelawat pada satu masa.

Pelawat hanya dibenarkan berhubung dengan tahanan melalui jaring-jaring besi panghadang dan hanya dibenarkan membawa buah-buahan dan buku sahaja.

Suhakam telah membuat bantahan kepada pihak penjara dan rundingan dibuat agar peraturan penjara dilonggarkan.
Tahanan juga membuat tekanan sama kepada pihak penjara.

Pada pertengahan 2004, peraturan yang dikenakan telah diberi sedikit kelonggaran.

Masa pembukaan sel di blok tahanan dilanjutkan dari jam 7 petang hingga 10 malam.

Jaring-jaring besi yang menghadang anggota keluarga sewaktu berjumpa tahanan telah ditarik balik dan anggota keluarga pula dibenarkan membawa makanan kepada tahanan pada hari-hari istimewa.

Tahanan juga dibenarkan membuat kerja-kerja kraftangan dengan menggunakan peralatan yang dibenarkan oleh pihak penjara seperti membuat kotak tisu, pensel dan barang-barang perhiasan yang kemudiannya dijual oleh anggota keluarga tahanan kepada orang ramai.

Walau bagaimanapun, kelonggaran ini hanya untuk sementara waktu sahaja, selepas perlantikan baru Pengarah Penjara di Pusat Tahanan Kamunting, peraturan kembali diketatkan.

bersambung...

11 comments:

NuRuLeRnAdEwI said...

Takutnyer erk.. hurm...

Anonymous said...

To Nurul,
Ala biasalah tu kat mana2 pun sama je.

kami said...

nak sangat dengar lanjutan tahanan ISA tu. Ye la sedih biler dengar penderaan tahan sedangkan tiada undang2 untuk tahanan bekerpentingan politik sebenar nyer

Kifli Bujang said...

Ada juga orang berminat ek pasal ISA nih?

Hazrey said...

Salam bro.

Pe kabar? AKu baru terjumpa blog kau ni. Hahah.. nombor kau pun aku dah 'terhilang'.

Anonymous said...

hmmmm orgnya blog ni mcm dah kena tahan kat dalam ajer.... dah sebulan blog tak update?
--siapa heh?--

Anonymous said...

mana plak org yang update blog ni ye...dok senyap jer..citer baru pun takder.. hmmmmmmmmmmmmm.......p aji kot
~nanazari~

NuRuLeRnAdEwI said...

Sila update ur great trip/vacation @ Aussie...

D'Rimba said...

oh wartawan RTM ni ha.....Sudilah jenguk blog saya ek.....

bobbktkiara said...

lamanya tak update...ko kemana zul???

Anonymous said...

gosh...akhirnya secara kebetulan ketemu semula blog u ni bro...haha...aku dh berumah d wordpress, dulu ms stil berumah d blogspot owes drop by here on your blog..anyway, welcome to my blog k ;)

http://mybreakfastclub.wordpress.com/