Behind The Scene!

20081120

YB: Yang Boroi!


Kuala Lumpur, November 20th, 2008 (Thu) -- Ketua Editor Tugasan (Chief Assignment Editor) hubungi saya, katanya Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (TKSU KPDNHEP) mahu jumpa, ada mesyuarat, 10 pagi ini di Parlimen.
Aduh! kenapalah tiba-tiba nak bermesyuarat? di Bangunan Parlimen pula? Sudah bertahun saya tidak ke sana, silap hari bulan boleh sesat di dalam bangunan itu.

Semua orang tahu, Parlimen -- tempat di mana undang-undang dan perlembagaan negara di gubal, harus diingat ia bukan tempat ahli parlimen bergaduh seperti yang sering anda lihat di kaca tv.

Dulu, masa mula-mula buat reporting -- Dewan Rakyat dan Dewan Negara antara tempat medan untuk belajar buat story.


Di sinilah saya mula belajar tentang prosedur sistem perlembagaan negara, tentang rang undang-undang, tentang bacaan rang kali pertama, tentang usul perlembagaan, tentang semakan akta sedia ada dan sebagainya.

Di sinilah juga, tempat kita berkenal-mesra dengan ahli-ahli Yang Berhormat, (mesra sangat atau sekadar suam-suam kuku atau sekadar mesra untuk memenuhi agenda pribadi -- ia sangat tergantung kepada diri masing-masing.)

Saya masih ingat, hari pertama jejak kaki dalam Dewan Rakyat, tiada seorang pun senior yang nasihatkan saya kena tunduk tanda hormat setiap kali masuk atau keluar dewan.

Lalu, sayapun masuk dan berlagak seperti biasa, lalu duduk, namun saya perhatikan semua orang lain yang masuk tunduk macam orang Jepun, terus terdetik dalam hati 'alamak matilah... aku tak tunduk pun, agak-agak kena halau ke nanti? berdebar-debar rasanya.'

Setengah jam duduk di dalam dewan, haram... satu perkarapun saya tidak faham apa yang YB-YB ini merapukan.

Masuk tiga empat hari... emm kacang saja buat story parlimen, tutup matapun boleh buat. (haha memanglah tutup mata, sebab mengantuk...tapi jangan tutup telinga, takut ada isu hangat nanti terlepas.)

Seperti biasa, habis sesi perbahasan, kami para wartawan akan menunggu di lobi, berebut-rebut macam ikan bila diberi makan -- mencari para YB untuk ditemubual berhubung jawapan yang diberi dalam sesi perbahasan dan sebagainya.

Di sini jugalah, kita dapat melihat pelbagai gelagat para YB, tidak kira yang bergelar Pak Menteri atau MP Pembangkang, ada yang suka bergayut telefon macam orang yang ala-ala bercinta -- (Maaf YB Datuk mengumpat sikit -- anda tahu siapa anda.)

Ada yang suka berseloroh dengan nada suara yang cukup tinggi di lobi parlimen dan ada juga yang suka berlakon -- dalam dewan bukan main bertegang leher, luar dewan berpeluk-tampar.

p/s: Di sini juga saya rapat dengan Azrinaz Mazhar Hakim

No comments: