Behind The Scene!

20070707

Bumi Baghdad 2001 (Bhg. 1)

BAGHDAD, June 12th 2001, – Sekitar tengah malam, kalau tidak silap lebih kurang 12.30 tengah malam. Sebaik keluar dari perut pesawat udara cukup bahang dirasa.

Pertama kali saya menjejakkan kaki ke bumi Iraq – negara yang penuh dengan cerita gemilangnya pada suatu zaman dahulu, tapi kini penuh dengan cerita duka rakyatnya.

Perjalanan lebih 8 jam dari Kuala Lumpur bagai tidak memberi kesan apa-apa apabila dapat menghirup udara sama yang pernah dihirup para nabi. Bangga dan bersyukur sangat, akhirnya saya dapat berpijak di bumi yang sedang dalam kancah peperangan itu.

Bangga kerana bukan semua orang dapat memasuki negara yang sedang di sekat ekonominya oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dan bersyukur kerana dapat juga saya melihat sendiri negara yang selalu disebut-sebut dalam buku sejarah dunia itu.

Waktu itu saya bertugas sebagai wartawan di sebuah stesyen televisyen kerajaan. Apabila dimaklumkan mengenai tugasan itu oleh Pengarah Berita dan Ehwal Semasa, Mohamad Md. Hussin, saya spontan bersetuju.

“Tak takut ke? Negara itu masih belum aman, macam-macam boleh berlaku,” kata Mohamad.

“Encik Mat, saya percaya ajal semua di tangan Dia, kalau kita nak mati, di mana-mana pun kita boleh mati,” jawab saya.

Atas prinsip itu saya dilepaskan pergi membuat tugasan bantuan kemanusian yang diketuai Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar. Jujur saya katakana pada waktu itu saya tidak fikir langsung soal keselamatan, yang pastinya saya cukup teruja untuk melihat Iraq dari perspketif sendiri.

Untuk menjadi wartawan, keberanian dan semangat seperti itu perlu ada, tapi bukan berani membabi buta.


(bersambung…)

2 comments:

Azz Azfar said...

herm...ok...really a good job..well done..

Rush Murad said...

Hope to read more of ur writings/experiences in ur blog.

Cheers!
Rush