Behind The Scene!

20080209

Hilang Dalam Lubang


Salam,

Dear Friends,

Terlebih dahulu mohon maaf, kerana agak lama tidak menulis sesuatu di sini, sedikit sibuk sebenarnya dengan tugas hakiki, tugas luar dan pengurusan hidup. Banyak perkara-perkara di luar jangkaan berlaku.

Seperti perjalanan saya ke Korea baru-baru ini dan proses penggabungan syarikat tempat saya berkerja dengan sebuah entiti luar -- semuanya diluar jangkaan.

Saya mulakan dengan cerita bagaimana tiba-tiba saya boleh terbang ke Korea.

Satu hari seorang teman yang bekerja dengan Kerajaan Korea Selatan hubungi saya, mungkin ada di kalangan teman-teman yang sudah faham saya ini memang manusia yang jenis malas nak layan panggilan orang lebih-lebih lagi waktu saya sedang sibuk mengejar 'deadline'.

Jadi, ketika teman itu hubungi saya, saya buat layan tak layan, iyakan saja apa yang dia kata, masuk telinga kiri, keluar telinga kanan.

Seminggu selepas itu, dia hubungi saya lagi dan bertanya setuju ke tidak? Saya tanya dia setuju apa?

"...Kan hari itu I dah cakap kat you, nak ajak pergi Korea, main ski..."

Korea? Ski? Winter Sonata? baru itu saya dengar... dan ketika itu juga mata terkebil-kebil, jantung berdegup-degup.

"Oklah, I tanya bos I, boleh cuti ke tak," meluru terus saya ke meja bos saya dan berbisik pada dia.



"Pergilah bercuti, tapi tulislah apa-apa yang patut dari sana," kata bos saya yang memang terkenal baik hati itu.

Kalau sudah jadi wartawan itu, pergi mana-manapun tetap wartawan. Jadi, terbanglah saya ke Korea, bercuti sambil bekerja.




Perkara kedua, mengenai hal penggabungan syarikat yang turut melibatkan semua orang. Boleh dikatakan semua orang panik.

Bila sudah bergabung, cara kerja berbeza, gaya penulisan berbeza, pengurusan bertukar, malah kami dikehendaki bersiaran 24jam sehari.

Bagi saya, itu semua tiada masalah, bukan saya tidak pernah bekerja 24 jam, kerja di mana-manapun sama, cuma yang membimbangkan saya politik di tempat kerja -- ini perkara yang paling saya tidak gemar dan antara faktor utama saya tidak bertukar-tukar kerja.

Sekian dulu perkembangan yang dapat saya tulis.

Jumpa lagi nanti,

Wassalam.


Yang benar,

Kifli Bujang.



p/s: Nantikan kemunculan satu saluran berita terbaru di Malaysia, 24 jam sehari.

3 comments:

Al-Razes said...

hello,
hope u can write more on your trip. :)

Kifli Bujang said...

Hi Al-Razes,
Thanks for the message, more to write actually, tapi takut esok Korean Air or Malaysian Airlines semua fully book for the sector hehe!

Anonymous said...

:) jealous!