Behind The Scene!

20080922

Hikmah!


Kuala Lumpur, September 21st, 2008 (Sun) -- Seperti biasa, hari orang bercuti saya bekerja. Hari ini saya kerja siang, tamat shift 5.30 petang.


Sebenarnya saya ada janji dengan seorang rakan penerbit -- sejak minggu lepas program diatur untuk ke majlis berbuka puasa jemputan sebuah syarikat pengeluar kereta ternama antarabangsa.


Bila tiba waktunya, dia hubungi saya beritahu yang dia tidak jadi pergi, geramnya kerana menyusahkan saya menukar shift bekerja semata-mata untuk memenuhi undangan tersebut, dalam masa sama menolak banyak pelawaan lain.


Dengan hati yang kurang senang, saya ambil keputusan untuk pulang sahaja ke rumah.


Sedang saya bersiap untuk pulang ke rumah... satu panggilan dari nombor yang sangat asing.


Anda percaya dengan hikmah, gerak hati, jalan dipermudah Allah?


Barangkali itu yang sedang berlaku, sedang saya tiada arah dan tiada teman untuk berbuka puasa, panggilan telefon itu sebenarnya membawa saya menjadi penyelamat kepada seseorang yang amat dalam kesusahan.


Teman yang amat mesra dengan saya ini memerlukan bantuan dari ancaman dan tekanan luar biasa yang sedang dia hadapi, (macam dalam drama pula).


Saya perlu 'sembunyikan' dia yang sedang dalam trauma, tapi itu masalah dia, tidak perlulah saya perincikan masalah dia, dan saya hanya digerakkan Allah untuk menolong 'selamatkan' dia pada ketika itu.


Jadi, saya belajar sesuatu hari ini, setiap yang terjadi ada hikmah dari Allah, dan mungkin kesulitan yang kita hadapi sebenarnya untuk mempermudahkan urusan orang lain.


Akhirnya, saya berbukalah dengan teman saya ini yang sudah beberapa minggu tidak muncul di pejabat, (setidak-tidaknya masih mengikut perancangan asal -- berbuka di hotel mewah walaupun room-service.)

4 comments:

Anonymous said...

i dah cakap dah!....takyah nak sembunyi2 lagi! dunia wartawan kata!
--pmm--

Kifli Bujang said...

To PMM,
Tulah pasal, dah cancel plan baru nak pergi Pawana, tup-tup ada masalah pulak, cis!

mrCharmed said...

sokong dgn pmm..wartawan kannnn

Kifli Bujang said...

To Mrcharmed,
Ini apa kes ni, nak sokong-sokong pulak. Tak baik bersikap berpuak-puak heheh!