Behind The Scene!

20080930

Orang Highway!



Seafeild USJ, September 30th, 2008 -- (Tue) Tugasan saya kali ini ialah membuat liputan trafik sempena cuti perayaan Aidilfitri. Sudah empat hari saya berkampung di Pusat Kawalan Trafik PLUS Wilayah Tengah dekat sini dan memantau 34 kamera litar tertutup (CCTV) yang dipasang di sepanjang lebuhraya Utara-Selatan dari Skudai, Johor ke Bukit Kayu Hitam di Kedah.

Naik pening kepala saya melihat 34 CCTV selama 12 jam tanpa henti, dan setiap jam saya perlu membuat crossover (lintas langsung) untuk hebahan orang ramai.

Tapi menarik juga bertugas di sini, kerana kita menjadi penghubung kepada orang ramai yang ingin mengetahui keadaan semasa lebuhraya sebelum mereka memulakan pergerakkan untuk pulang ke kampung halaman masing-masing.

Selain itu, sepanjang 12 jam bertugas memantau trafik di sini, macam-macam hal dapat saya lihat, ada yang menghubungi PLUS kerana kereta kehabisan petrol, tayar pancit, tertinggal beg duit di kawasan Rehat dan Rawat, tertinggal anak di kawasan rehat pun ada -- kalau laporan kenderaan rosak jangan cakaplah, hampir setiap minit.

Namun, antara pengalaman yang cukup menarik apabila dapat menyaksikan sendiri beberapa kemalangan berlaku betul-betul di hadapan CCTV yang dipasang. (Seolah-olah berlaku depan matalah.)

Menyedihkan semalam, apabila kemalangan berlaku membabitkan seorang penunggang motosikal, lelaki Melayu menjelangnya waktu berbuka puasa, dia meninggal di tempat kejadian, emmm:(

Sepanjang 4 hari membuat laporan di sini, saya sudah faham dan arif sangat tugas mereka di sini.

Selamat hari raya kepada semua kakitangan PLUS Expressway Berhad yang bertungkus-lumus bertugas pada hari raya bagi memastikan perjalanan anda selamat dan selesa.
Ketua Pegawai Operasi dan Teknikal COO/CTO bersama krew
Makanan berbuka puasa yang disediakan PLUS
(sure sedih mak I kalau dia tahu apa I makan untuk berbuka! Provided she know how to open and read my blog lah kan! hehe.)
Buka puasa ala kadar di luar Bilik Kawalan Trafik Wilayah Tengah

2 comments:

Anonymous said...

Innalillah kepada semua mangsa, dan frankly.. this does make me insaf.

Kifli Bujang said...

Masing-masing ada bahagian masing-masing, bahagian kita belum tahu!